Bezwaarschrift tegen aardbeienteelt op Ossenhout.

Aanvraag Lanslots voor aardbeienteelt op Ossenhout (Vallei van de Mark).

Aanvraag Lanslots voor aardbeienteelt op Ossenhout (Vallei van de Mark).

De aanvraag (april 2019) gaat over het omvormen van een landbouwbedrijf tot een tuinbouwbedrijf voor de teelt van aardbeien (2.97 ha). De permanente stellingenconstructie werd niet aangevraagd. Deze valt volgens MIGROM vzw niet onder het Vrijstellingenbesluit, is in strijd met het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) ‘Glastuinbouw’ en werd opgetrokken in de Open Ruimte van de Markvallei.

Daarom werden bezwaar- en beroepschriften ingediend bij de Deputatie. De vergunning werd toch verleend door de Deputatie in januari 2020. In februari 2020 dient MIGROM vzw een verzoek tot vernietiging in bij de RvVb.

In het Arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) worden in september 2021 de twee bestreden beslissingen van de Deputatie (versie I en II) vernietigd. 

De permanente stellingenconstructie is bijgevolg niet vrijgesteld van vergunning en is niet in overeenstemming met de specifieke bestemming in het RUP 'Glastuinbouw'.


OPINIE: Over cowboys en gebakken peren……

feit is dat de Merksplasse burger intussen , aldaar twee jaar het zicht op de open ruimte moet missen
— Jeff Pelkemans

In oktober2021 en april 2022 werd door MIGROM vzw schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen naar een stand van zaken gevraagd van deze rechtsongeldige situatie op Ossenhout.

Deze rechtsongeldige situatie werd ook aangekaart tijdens een onderhoud tussen de voorzitter van MIGROM vzw en de burgemeester van Merkplas op 28 maart 2022.

In maart 2022 werd ook Joris Giebens, stedebouwkundig inspecteur van de provincie Antwerpen) gevraagd naar de stand van zaken in verband met het handhavingstraject in dit dossier. Hij antwoordde dat een aanmaning tot uitvoering van het Arrest aan de eigenaar verstuurd werd.

In de vergaderingen van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) van december 2021 en oktober 2022 werden daarover ook vragen gesteld door MIGROM vzw aan het college van burgemeester en schepen.

Het college van burgemeester en schepenen antwoordt als volgt :

“het gemeentebestuur onderhoudt momenteel gesprekken met de aanvrager/uitbater en beroept zich voor juridisch advies bij IOK. Dit is een precaire situatie gezien er sprake is van een zware investering met borgstelling. De gemeente volgt dit op maar het is nog te vroeg om hier nu reeds uitspraken over te doen.”

Meer dan één jaar na het Arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen vindt het college het nog te vroeg om uitspraken te doen. MIGROM vzw hoopt dat in de vergadering van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) in januari 2023 het college van burgemeester en schepenen een oplossing heeft voor de rechtsongeldige situatie.

Op de GECORO vergadering van 10 januari 2023 wordt door MIGROM gevraagd naar deze oplossing. Er werd een minnelijke schikking getroffen met Lanslots door de gemeentelijke handhaver (bij IOK).

Op 20 januari 2023 heeft MIGROM vzw bij de gemeente Merksplas in het kader van de Wet op de Openbaarheid van Bestuur een verzoek ingediend om inzage te krijgen in de minnelijke schikking die door de gemeente Merksplas werd afgesloten met tuinbouwbedrijf Lanslots.

Op 30 januari 2023 weigert de gemeente Merksplas ons verzoek tot openbaarheid in te willigen.

In februari 2023 werd door MIGROM vzw beroep aangetekend tegen deze weigering bij de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur.

In maart 2023 spreekt de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur zich uit en stelt dat het door MIGROM vzw ingestelde beroep ontvankelijk maar ongegrond is.

In april 2023 richt de voorzitter van MIGROM vzw een brief aan het college van burgemeester en schepenen met de vraag om een schriftelijke reactie betreffende de handhavingsprocedure ten aanzien het bouwmisdrijf door tuinbouwbedrijf Lanslots.

In mei 2023 antwoordt het college van burgemeester en schepenen dat de minnelijke schikking werd afgesloten door de gemeentelijke stedenbouwkundig inspecteur en deze zal de uitvoering van de minnelijke schikking opvolgen. Overeenkomstig artikel 6.4.19 VCRO bedraagt de termijn voor uitvoering van de herstelmaatregelen maximum 5 jaar, zodat alleszins ten laatste na het verstrijken van een termijn van 5 jaar de minnelijke schikking zal geëvalueerd worden.

update : 01/03/2024

Aanvraag Lanslots voor aardbeienteelt op Ossenhout (Vallei van de Mark).

De aanvraag (april 2019) gaat over het omvormen van een landbouwbedrijf tot een tuinbouwbedrijf voor de teelt van aardbeien (2.97 ha). De permanente stellingenconstructie werd niet aangevraagd. Deze valt volgens MIGROM vzw niet onder het Vrijstellingenbesluit, is in strijd met het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) ‘Glastuinbouw’ en werd opgetrokken in de Open Ruimte van de Markvallei.

Daarom werden bezwaar- en beroepschriften ingediend bij de Deputatie. De vergunning werd toch verleend door de Deputatie in januari 2020. In februari 2020 dient MIGROM vzw een verzoek tot vernietiging in bij de RvVb.

In het Arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) worden in september 2021 de twee bestreden beslissingen van de Deputatie (versie I en II) vernietigd. 

De permanente stellingenconstructie is bijgevolg niet vrijgesteld van vergunning en is niet in overeenstemming met de specifieke bestemming in het RUP 'Glastuinbouw'.


OPINIE: Over cowboys en gebakken peren……

feit is dat de Merksplasse burger intussen , aldaar twee jaar het zicht op de open ruimte moet missen
— Jeff Pelkemans

In oktober2021 en april 2022 werd door MIGROM vzw schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen naar een stand van zaken gevraagd van deze rechtsongeldige situatie op Ossenhout.

Deze rechtsongeldige situatie werd ook aangekaart tijdens een onderhoud tussen de voorzitter van MIGROM vzw en de burgemeester van Merkplas op 28 maart 2022.

In maart 2022 werd ook Joris Giebens, stedebouwkundig inspecteur van de provincie Antwerpen) gevraagd naar de stand van zaken in verband met het handhavingstraject in dit dossier. Hij antwoordde dat een aanmaning tot uitvoering van het Arrest aan de eigenaar verstuurd werd.

In de vergaderingen van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) van december 2021 en oktober 2022 werden daarover ook vragen gesteld door MIGROM vzw aan het college van burgemeester en schepen.

Het college van burgemeester en schepenen antwoordt als volgt :

“het gemeentebestuur onderhoudt momenteel gesprekken met de aanvrager/uitbater en beroept zich voor juridisch advies bij IOK. Dit is een precaire situatie gezien er sprake is van een zware investering met borgstelling. De gemeente volgt dit op maar het is nog te vroeg om hier nu reeds uitspraken over te doen.”

Meer dan één jaar na het Arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen vindt het college het nog te vroeg om uitspraken te doen. MIGROM vzw hoopt dat in de vergadering van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GECORO) in januari 2023 het college van burgemeester en schepenen een oplossing heeft voor de rechtsongeldige situatie.

Op de GECORO vergadering van 10 januari 2023 wordt door MIGROM gevraagd naar deze oplossing. Er werd een minnelijke schikking getroffen met Lanslots door de gemeentelijke handhaver (bij IOK).

Op 20 januari 2023 heeft MIGROM vzw bij de gemeente Merksplas in het kader van de Wet op de Openbaarheid van Bestuur een verzoek ingediend om inzage te krijgen in de minnelijke schikking die door de gemeente Merksplas werd afgesloten met tuinbouwbedrijf Lanslots.

Op 30 januari 2023 weigert de gemeente Merksplas ons verzoek tot openbaarheid in te willigen.

In februari 2023 werd door MIGROM vzw beroep aangetekend tegen deze weigering bij de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur.

In maart 2023 spreekt de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur zich uit en stelt dat het door MIGROM vzw ingestelde beroep ontvankelijk maar ongegrond is. De beroepsinstantie is van oordeel dat het belang bij het serene verloop van het verdere handhavingstraject de opvolging van de uitvoering van de minnelijke schikking en de eventuele vervolging van de strafbare feiten hoger moet worden ingeschat dan het belang inzake de openbaarmaking van het opgevraagde bestuursdocument.

In april 2023 richt de voorzitter van MIGROM vzw een brief aan het college van burgemeester en schepenen met de vraag om een schriftelijke reactie betreffende de handhavingsprocedure ten aanzien het bouwmisdrijf door tuinbouwbedrijf Lanslots.

In mei 2023 antwoordt het college van burgemeester en schepenen dat de minnelijke schikking werd afgesloten door de gemeentelijke stedenbouwkundig inspecteur en dat deze de uitvoering van de minnelijke schikking zal opvolgen. Overeenkomstig artikel 6.4.19 VCRO bedraagt de termijn voor uitvoering van de herstelmaatregelen maximum 5 jaar, zodat alleszins ten laatste na het verstrijken van een termijn van 5 jaar de minnelijke schikking zal geëvalueerd worden.

Laatste update: 01/03/2024